اجرای برنامه درسی به عنوان یکی از مراحل مهندسی برنامه درسی، مشتمل بر عملی است که شخص، به دنبال ایجاد یک تغییر جدید می باشد. به عبارت دیگر اجرای برنامه درسی یعنی پیاده کردن، به بوته عمل گذاشتن برنامه درسی و یا فرایند انجام یک تغییر در عمل است. این تغییرات ممکن است به شکل اقدام های محلی و خودجوش باشد که در این صورت اجرای برنامه درسی در نظام های مختلف، متفاوت خواهد بود.
در واقع برنامه درسی هم توسط عوامل درونی و هم توسط عوامل خارجی تدوین می شود. نظام های مختلف، شیوه های متفاوتی برای اجرای برنامه های درسی در سطح عمل دنبال می کنند. اما در هر شیوه ای که برای اجرای برنامه درسی دنبال می شود، معلمان و مجریان در فرایند اجرا درگیر هستند. اسمیت، استانلی و شورس در سال (۱۹۷۵)، برای اجرای برنامه درسی مدل های اداری، ریشه ای و اشاعه ای را ارائه دادند.